Haiiii...
bb nie lagi satu Cikmala konpius
ada yg kata macam nie
ada yg kata mcm tue........
tapi bila Cikmala baca JAWAPAN MUFTI BRUNEI
semua konpius Cikmala terjawap...
Hari Jumaat merupakan hari yang sangat istimewa, hari kebesaran
bagi umat Islam dan hari yang paling agung daripada hari-hari
yang lain. Sebagai bukti keagungan hari Jumaat, dalam sebuah
hadits telah disebutkan bahawa hari Jumaat adalah lebih baik
daripada Hari Raya Adhha dan Hari Raya Fitri. Pada hari tersebut
juga disyari‘atkan ibadat yang agung, iaitu sembahyang Jumaat
yang mempunyai banyak fadhilat, antaranya sebagai penghapus
dosa dalam setiap minggu sebagaimana maksud hadits bahawa
sembahyang Jumaat hingga ke Jumaat seterusnya adalah penebus
dosa di antara keduanya selama mana tidak dilakukan dosa-dosa
besar.
Melihat kepada keistimewaan hari Jumaat itu, pastinya tiada
sesiapapun yang diwajibkan ke atasnya sembahyang Jumaat akan
melepaskan dengan senghaja daripada merebut dan meraih segala
fadhilat yang dijanjikan pada hari tersebut. Namun dalam
sesetengah keadaan, disebabkan ada keuzuran ataupun kerana tidak
memenuhi syarat wajib Jumaat, seseorang itu diharuskan oleh
syara‘ untuk meninggalkan sembahyang Jumaat dan diwajibkan ke
atasnya untuk bersembahyang Zuhur. Persoalan yang timbul bagi
orang yang termasuk dalam kelompok tersebut ialah bilakah
masanya untuk mengerjakan sembahyang Zuhur? Adakah dia
dituntut mendirikan sembahyang sejurus sahaja masuk waktu
Zuhur atau mestikah dia menunggu sehingga sekira-kira imam
selesai sembahyang Jumaat? Dalam perbincangan pada kali ini akan dijelaskan mengenai
ketetapan hukum pelaksanaan sembahyang Zuhur bagi orang yang
mempunyai keuzuran Jumaat dan orang yang tiada keuzuran
Jumaat.
Kewajipan Sembahyang Jumaat
Hukum mendirikan sembahyang Jumaat secara berjemaah itu
adalah wajib ke atas setiap muslim kecuali beberapa golongan
tertentu sahaja. Perkara ini adalah berdasarkan hadits Rasulullah
Shallallahu 'alaihi wasallam:
Maksudnya: “Sembahyang Jumaat itu hak yang wajib ke atas
setiap muslim (dikerjakan) dalam jamaah, kecuali empat
(golongan): hamba yang dimiliki, perempuan, kanak-kanak atau
orang yang sakit.” (Hadits diriwayatkan oleh al-Hakim)
Para ulama menjelaskan bahawa pengecualian sembahyang Jumaat
antaranya adalah ke atas golongan perempuan, orang yang tidak
mukallaf seperti kanak-kanak, orang gila, orang pengsan, hilang
akal bukan kerana disebabkan oleh perkara yang diharamkan
syara‘ dan orang yang mempunyai keuzuran dari segi syara‘
antaranya orang sakit dan musafir bukan kerana maksiat.
Kesimpulan daripada penjelasan serta hadits di atas, dapat
difahami bahawa mereka yang dikecualikan daripada menghadiri
sembahyang Jumaat terbahagi kepada dua:
• Golongan yang pertama pada asalnya diwajibkan menghadiri
sembahyang Jumaat, tetapi oleh sebab ada keuzuran syara‘,
maka tidaklah diwajibkan ke atas mereka mendirikan
sembahyang Jumaat, seperti orang yang sakit dan musafir.
bagi umat Islam dan hari yang paling agung daripada hari-hari
yang lain. Sebagai bukti keagungan hari Jumaat, dalam sebuah
hadits telah disebutkan bahawa hari Jumaat adalah lebih baik
daripada Hari Raya Adhha dan Hari Raya Fitri. Pada hari tersebut
juga disyari‘atkan ibadat yang agung, iaitu sembahyang Jumaat
yang mempunyai banyak fadhilat, antaranya sebagai penghapus
dosa dalam setiap minggu sebagaimana maksud hadits bahawa
sembahyang Jumaat hingga ke Jumaat seterusnya adalah penebus
dosa di antara keduanya selama mana tidak dilakukan dosa-dosa
besar.
Melihat kepada keistimewaan hari Jumaat itu, pastinya tiada
sesiapapun yang diwajibkan ke atasnya sembahyang Jumaat akan
melepaskan dengan senghaja daripada merebut dan meraih segala
fadhilat yang dijanjikan pada hari tersebut. Namun dalam
sesetengah keadaan, disebabkan ada keuzuran ataupun kerana tidak
memenuhi syarat wajib Jumaat, seseorang itu diharuskan oleh
syara‘ untuk meninggalkan sembahyang Jumaat dan diwajibkan ke
atasnya untuk bersembahyang Zuhur. Persoalan yang timbul bagi
orang yang termasuk dalam kelompok tersebut ialah bilakah
masanya untuk mengerjakan sembahyang Zuhur? Adakah dia
dituntut mendirikan sembahyang sejurus sahaja masuk waktu
Zuhur atau mestikah dia menunggu sehingga sekira-kira imam
selesai sembahyang Jumaat? Dalam perbincangan pada kali ini akan dijelaskan mengenai
ketetapan hukum pelaksanaan sembahyang Zuhur bagi orang yang
mempunyai keuzuran Jumaat dan orang yang tiada keuzuran
Jumaat.
Kewajipan Sembahyang Jumaat
Hukum mendirikan sembahyang Jumaat secara berjemaah itu
adalah wajib ke atas setiap muslim kecuali beberapa golongan
tertentu sahaja. Perkara ini adalah berdasarkan hadits Rasulullah
Shallallahu 'alaihi wasallam:
Maksudnya: “Sembahyang Jumaat itu hak yang wajib ke atas
setiap muslim (dikerjakan) dalam jamaah, kecuali empat
(golongan): hamba yang dimiliki, perempuan, kanak-kanak atau
orang yang sakit.” (Hadits diriwayatkan oleh al-Hakim)
Para ulama menjelaskan bahawa pengecualian sembahyang Jumaat
antaranya adalah ke atas golongan perempuan, orang yang tidak
mukallaf seperti kanak-kanak, orang gila, orang pengsan, hilang
akal bukan kerana disebabkan oleh perkara yang diharamkan
syara‘ dan orang yang mempunyai keuzuran dari segi syara‘
antaranya orang sakit dan musafir bukan kerana maksiat.
Kesimpulan daripada penjelasan serta hadits di atas, dapat
difahami bahawa mereka yang dikecualikan daripada menghadiri
sembahyang Jumaat terbahagi kepada dua:
• Golongan yang pertama pada asalnya diwajibkan menghadiri
sembahyang Jumaat, tetapi oleh sebab ada keuzuran syara‘,
maka tidaklah diwajibkan ke atas mereka mendirikan
sembahyang Jumaat, seperti orang yang sakit dan musafir.
• Golongan yang kedua pula, sememangnya tidak diwajibkan
menghadiri sembahyang Jumaat seperti golongan perempuan
dan kanak-kanak. Menurut sepakat ulama, sembahyang
Jumaat tidak diwajibkan atas golongan perempuan, akan
tetapi jika dia meninggalkan sembahyang Zuhur dan
mengerjakan sembahyang Jumaat, maka yang demikian itu
adalah memadai dan tidak perlu lagi mengerjakan
sembahyang Zuhur.
Bagaimanapun orang yang musafir juga masih digalakkan untuk
menunaikan sembahyang Jumaat supaya keluar daripada khilaf
(perselisihan ulama). Begitu juga disunatkan ke atas orang yang
sakit jika dia berdaya dan kanak-kanak sebagai latihan dan untuk
membiasakannya. Kanak-kanak lelaki apabila mencapai umur
tujuh tahun wajib disuruh atau diarahkan untuk bersembahyang
Jumaat dan memukulnya jika dia enggan apabila mencapai umur
sepuluh tahun, sebagaimana kewajipan menyuruhnya menunaikan
sembahyang fardhu.
Kedudukan Sembahyang Zuhur Bagi Yang Tidak Hadir
Jumaat
Pada hakikatnya, mereka yang tidak hadir ke masjid untuk
menunaikan sembahyang Jumaat itu sebahagiannya adalah mereka
yang tiada mempunyai keuzuran untuk tidak mengerjakan Jumaat,
manakala sebahagian lagi mempunyai keuzuran syara‘.
Terdapat sedikit perbezaan dari segi waktu menunaikan
sembahyang Zuhur bagi dua golongan tersebut sepertimana dalam
penjelasan berikut:
1. Tiada keuzuran meninggalkan Jumaat
Bagi orang yang wajib ke atasnya sembahyang Jumaat namun
tidak menghadirkan dirinya ke masjid berjemaah tanpa keuzuran,
maka wajib ke atasnya mendirikan sembahyang Zuhur setelah
selesai Jumaat didirikan dengan segera.
menghadiri sembahyang Jumaat seperti golongan perempuan
dan kanak-kanak. Menurut sepakat ulama, sembahyang
Jumaat tidak diwajibkan atas golongan perempuan, akan
tetapi jika dia meninggalkan sembahyang Zuhur dan
mengerjakan sembahyang Jumaat, maka yang demikian itu
adalah memadai dan tidak perlu lagi mengerjakan
sembahyang Zuhur.
Bagaimanapun orang yang musafir juga masih digalakkan untuk
menunaikan sembahyang Jumaat supaya keluar daripada khilaf
(perselisihan ulama). Begitu juga disunatkan ke atas orang yang
sakit jika dia berdaya dan kanak-kanak sebagai latihan dan untuk
membiasakannya. Kanak-kanak lelaki apabila mencapai umur
tujuh tahun wajib disuruh atau diarahkan untuk bersembahyang
Jumaat dan memukulnya jika dia enggan apabila mencapai umur
sepuluh tahun, sebagaimana kewajipan menyuruhnya menunaikan
sembahyang fardhu.
Kedudukan Sembahyang Zuhur Bagi Yang Tidak Hadir
Jumaat
Pada hakikatnya, mereka yang tidak hadir ke masjid untuk
menunaikan sembahyang Jumaat itu sebahagiannya adalah mereka
yang tiada mempunyai keuzuran untuk tidak mengerjakan Jumaat,
manakala sebahagian lagi mempunyai keuzuran syara‘.
Terdapat sedikit perbezaan dari segi waktu menunaikan
sembahyang Zuhur bagi dua golongan tersebut sepertimana dalam
penjelasan berikut:
1. Tiada keuzuran meninggalkan Jumaat
Bagi orang yang wajib ke atasnya sembahyang Jumaat namun
tidak menghadirkan dirinya ke masjid berjemaah tanpa keuzuran,
maka wajib ke atasnya mendirikan sembahyang Zuhur setelah
selesai Jumaat didirikan dengan segera.
Tidak harus baginya menunaikan sembahyang Zuhur
sebelum selesai sembahyang
Jumaat didirikan. Ini kerana pada asalnya dia diwajibkan dan
dituntut untuk sembahyang Jumaat.
Sekiranya dia mengerjakan juga sembahyang Zuhur sebelum
selesai Jumaat, iaitu sebelum selesai imam memberi salam dalam
sembahyang Jumaat kerana kejahilannya, maka sembahyang Zuhur
yang dikerjakannya itu tidak memadai atau tidak sah, sebaliknya
hanya dianggap sebagai sembahyang sunat sahaja. Oleh yang
demikian, wajib ke atasnya mengulang semula sembahyang Zuhur
dengan segera.
Namun perlu diingat, jangan dipermudah-mudahkan dan
dipandang ringan perkara meninggalkan Jumaat dengan senghaja.
Ini kerana mereka yang tidak berjemaah sembahyang Jumaat
dengan tiada apa-apa keuzuran untuk meninggalkan Jumaat,
sekalipun dia sembahyang Zuhur secara bersendirian, maka dia
dihukumkan berdosa besar. Apatah lagi jika dia meninggalkannya
tiga kali berturut-turut, maka hatinya akan dicapkan oleh Allah
Subhanahu wa Ta‘ala sebagai hati orang munafiq sebagaimana
yang disebutkan dalam hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam.
2. Mempunyai keuzuran meninggalkan Jumaat
Bagi orang yang ada keuzuran yang menyebabkannya tidak wajib
menunaikan sembahyang Jumaat, dia diharuskan memilih sama
ada untuk menunaikan sembahyang Zuhur ataupun sembahyang
Jumaat.
Ulama menjelaskan bahawa orang yang mempunyai keuzuran
meninggalkan Jumaat terbahagi kepada dua, iaitu orang yang
mengharapkan atau menanti keuzurannya akan hilang dan orang
yang keuzurannya tetap atau tidak hilang. Penjelasannya seperti
berikut:
(a) Orang yang mengharapkan atau menanti keuzurannya
akan hilang sebelum habis sembahyang Jumaat, iaitu sebelum
imam memberi salam dalam sembahyang Jumaat, disunatkan
dan afdhal baginya untuk mengakhirkan atau melambatkan
sembahyang Zuhur sehingga selesai sembahyang Jumaat,
yakni sehinggalah dia berputus harapan untuk mengerjakan
Jumaat. Tujuan melambatkan Zuhur itu ialah dengan harapan
uzurnya akan hilang dan dia dapat hadir sembahyang Jumaat.
Berikut dibawakan persoalan jika salah satu sembahyang
Zuhur atau Jumaat atau kedua-duanya sekali sudah
dikerjakan:
i. Jika dia mengerjakan sembahyang Zuhur pada awal
waktu, kemudian hilang keuzurannya itu sedangkan
masih ada waktu untuk mengerjakan sembahyang
Jumaat, maka tidaklah wajib baginya sembahyang
Jumaat, hanya disunatkan sahaja.
ii. Jika dia mengerjakan sembahyang Zuhur kemudian
dia mengerjakan sembahyang Jumaat lagi, maka
sembahyang fardhu yang dituntut ke atasnya sudah
tertunai dengan sembahyang Zuhurnya, manakala
sembahyang Jumaat adalah sebagai sembahyang sunat
baginya.
Secara amnya, orang yang mempunyai keuzuran masih tetap
digalakkan untuk hadir Jumaat sekalipun dia sudah
menunaikan sembahyang Zuhur.
(b) Bagi orang yang tidak hadir menunaikan sembahyang Jumaat
dan keuzurannya tetap atau tidak akan hilang, umpamanya
golongan perempuan dan orang sakit yang tidak berupaya,
orang yang kena bala atau wabak, wajib ke atasnya
mengerjakan sembahyang Zuhur dan disunatkan
menyegerakan Zuhur sebaik sahaja masuk waktunya agar
tidak kerugian daripada memperolehi ganjaran fadhilat
sembahyang pada awal waktu.
Jumaat didirikan. Ini kerana pada asalnya dia diwajibkan dan
dituntut untuk sembahyang Jumaat.
Sekiranya dia mengerjakan juga sembahyang Zuhur sebelum
selesai Jumaat, iaitu sebelum selesai imam memberi salam dalam
sembahyang Jumaat kerana kejahilannya, maka sembahyang Zuhur
yang dikerjakannya itu tidak memadai atau tidak sah, sebaliknya
hanya dianggap sebagai sembahyang sunat sahaja. Oleh yang
demikian, wajib ke atasnya mengulang semula sembahyang Zuhur
dengan segera.
Namun perlu diingat, jangan dipermudah-mudahkan dan
dipandang ringan perkara meninggalkan Jumaat dengan senghaja.
Ini kerana mereka yang tidak berjemaah sembahyang Jumaat
dengan tiada apa-apa keuzuran untuk meninggalkan Jumaat,
sekalipun dia sembahyang Zuhur secara bersendirian, maka dia
dihukumkan berdosa besar. Apatah lagi jika dia meninggalkannya
tiga kali berturut-turut, maka hatinya akan dicapkan oleh Allah
Subhanahu wa Ta‘ala sebagai hati orang munafiq sebagaimana
yang disebutkan dalam hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam.
2. Mempunyai keuzuran meninggalkan Jumaat
Bagi orang yang ada keuzuran yang menyebabkannya tidak wajib
menunaikan sembahyang Jumaat, dia diharuskan memilih sama
ada untuk menunaikan sembahyang Zuhur ataupun sembahyang
Jumaat.
Ulama menjelaskan bahawa orang yang mempunyai keuzuran
meninggalkan Jumaat terbahagi kepada dua, iaitu orang yang
mengharapkan atau menanti keuzurannya akan hilang dan orang
yang keuzurannya tetap atau tidak hilang. Penjelasannya seperti
berikut:
(a) Orang yang mengharapkan atau menanti keuzurannya
akan hilang sebelum habis sembahyang Jumaat, iaitu sebelum
imam memberi salam dalam sembahyang Jumaat, disunatkan
dan afdhal baginya untuk mengakhirkan atau melambatkan
sembahyang Zuhur sehingga selesai sembahyang Jumaat,
yakni sehinggalah dia berputus harapan untuk mengerjakan
Jumaat. Tujuan melambatkan Zuhur itu ialah dengan harapan
uzurnya akan hilang dan dia dapat hadir sembahyang Jumaat.
Berikut dibawakan persoalan jika salah satu sembahyang
Zuhur atau Jumaat atau kedua-duanya sekali sudah
dikerjakan:
i. Jika dia mengerjakan sembahyang Zuhur pada awal
waktu, kemudian hilang keuzurannya itu sedangkan
masih ada waktu untuk mengerjakan sembahyang
Jumaat, maka tidaklah wajib baginya sembahyang
Jumaat, hanya disunatkan sahaja.
ii. Jika dia mengerjakan sembahyang Zuhur kemudian
dia mengerjakan sembahyang Jumaat lagi, maka
sembahyang fardhu yang dituntut ke atasnya sudah
tertunai dengan sembahyang Zuhurnya, manakala
sembahyang Jumaat adalah sebagai sembahyang sunat
baginya.
Secara amnya, orang yang mempunyai keuzuran masih tetap
digalakkan untuk hadir Jumaat sekalipun dia sudah
menunaikan sembahyang Zuhur.
(b) Bagi orang yang tidak hadir menunaikan sembahyang Jumaat
dan keuzurannya tetap atau tidak akan hilang, umpamanya
golongan perempuan dan orang sakit yang tidak berupaya,
orang yang kena bala atau wabak, wajib ke atasnya
mengerjakan sembahyang Zuhur dan disunatkan
menyegerakan Zuhur sebaik sahaja masuk waktunya agar
tidak kerugian daripada memperolehi ganjaran fadhilat
sembahyang pada awal waktu.
Malahan disunatkan juga untuk dikerjakan secara berjemaaah pada waktu yang
ditetapkan.
Bagi orang yang ada keuzuran untuk meninggalkan sembahyang
Jumaat, sebagaimana yang dinyatakan dalam bahagian 2 (a) dan
(b), jika dia bersembahyang Jumaat, maka sembahyang Jumaatnya
itu sudah memadai dan dia tidak perlu lagi untuk bersembahyang
Zuhur.
Sebagai kesimpulan mereka yang mempunyai keuzuran
meninggalkan Jumaat seperti golongan perempuan, kanak-kanak,
orang sakit, musafir, pengsan atau hilang akal yang bukan
disebabkan oleh perkara yang diharamkan oleh syara‘, disunatkan
baginya untuk menunaikan sembahyang Zuhur pada awal
waktunya untuk merebut ganjaran dan fadhilat sembahyang pada awal waktu. Manakala bagi yang mempunyai keuzuran dan dia
mengharap atau menantikan keuzurannya itu boleh atau akan
hilang sebelum imam memberi salam dalam sembahyang Jumaat,
maka disunatkan baginya untuk mengakhirkan atau melambatkan
sembahyang Zuhur sehingga imam selesai menunaikan
sembahyang Jumaat.
Manakala bagi mereka yang meninggalkan sembahyang Jumaat
tanpa sebarang keuzuran dianggap berdosa besar dan diwajibkan
ke atasnya sembahyang Zuhur. Hendaklah dia mengakhirkan
sembahyang Zuhur sehingga imam memberi salam dalam
sembahyang Jumaat. Adapun jika dia mengerjakan sembahyang
Zuhur sebelum imam memberi salam, maka sembahyang Zuhur
yang dikerjakannya itu adalah tidak memadai. Bahkan hendaklah
dia mengulang kembali sembahyang Zuhur yang dikerjakannya.
ditetapkan.
Bagi orang yang ada keuzuran untuk meninggalkan sembahyang
Jumaat, sebagaimana yang dinyatakan dalam bahagian 2 (a) dan
(b), jika dia bersembahyang Jumaat, maka sembahyang Jumaatnya
itu sudah memadai dan dia tidak perlu lagi untuk bersembahyang
Zuhur.
Sebagai kesimpulan mereka yang mempunyai keuzuran
meninggalkan Jumaat seperti golongan perempuan, kanak-kanak,
orang sakit, musafir, pengsan atau hilang akal yang bukan
disebabkan oleh perkara yang diharamkan oleh syara‘, disunatkan
baginya untuk menunaikan sembahyang Zuhur pada awal
waktunya untuk merebut ganjaran dan fadhilat sembahyang pada awal waktu. Manakala bagi yang mempunyai keuzuran dan dia
mengharap atau menantikan keuzurannya itu boleh atau akan
hilang sebelum imam memberi salam dalam sembahyang Jumaat,
maka disunatkan baginya untuk mengakhirkan atau melambatkan
sembahyang Zuhur sehingga imam selesai menunaikan
sembahyang Jumaat.
Manakala bagi mereka yang meninggalkan sembahyang Jumaat
tanpa sebarang keuzuran dianggap berdosa besar dan diwajibkan
ke atasnya sembahyang Zuhur. Hendaklah dia mengakhirkan
sembahyang Zuhur sehingga imam memberi salam dalam
sembahyang Jumaat. Adapun jika dia mengerjakan sembahyang
Zuhur sebelum imam memberi salam, maka sembahyang Zuhur
yang dikerjakannya itu adalah tidak memadai. Bahkan hendaklah
dia mengulang kembali sembahyang Zuhur yang dikerjakannya.
4 ulasan:
camtu rupanyar.....
penjelasan panjang lebar.....
uhuuhu.. good info.. tqqq :)
Terima kasih, sangat membantu kekeliruan saya. Syukran Jazilan.
Terrrbaik..tq untk penerangan
Catat Ulasan