NUFFNANG

FOLLOW CIKMALA

TINGGALKAN JEJAK AWAK

JANGAN LUPA TINGGALKAN JEJAK AWAK

LIKE???

Selasa, 27 Mac 2012

5 TANDA ANDA SUDAH LAYAK BERUMAHTANGGA

haiiiiii......
5 TANDA ANDA SUDAH LAYAK BERUMAHTANGGA?
tapi saya dah kawen........camne tue
yg dah kawen pong boleh baca,,jika tak sama dengan tanda kat bawah.faham2 la.wujudkanlah perubahan.
perkahwinan adalah satu perkara yang dituntut oleh agama.selain menambah bilangan umat di dunia.ia juga secara tidak langsung memberi kesan psikologi dalam diri individu agar lebih bertanggungjawap dan komited melaksanakan tanggungjawap yg diamanahkan oleh-NYA..
sape kata betul apa yg saya tulis,,angkat tangan..
Akan realitinya alam perkahwinan punya 1001 macam dugaan.bukan seindah bercinta, berkahwin memerlukan banyak pengorbanan dan kesefahaman antara 2 pihak.samada suami atau isteri.kedua2nya perlu bertolenrasi supaya rumahtangga yang di bina kekal bahagia dan terpelihara.Jika anda tidak sanggup menghadapinya maka berfikirlah semula keputusan anda untuk mengakhiri zaman bujang yea.

BERKONGSI TANPA KOMPROMI
satu perkara dikongsi berdua????perlukah begitu??jawapannya memang perlu.mungkin zaman bujang anda tak perlu membahagikan segala2nya tetapi bila mendirikan rumahtangga semua perkara mesti dikongsi tanpa kompromi.ini termasuklah wang ringgit,kasih sayang, harta benda,,perasaan,emosi dan etc.
JANGAN FIKIR KEPALA SENDIRI YEA KORUNK
NAK KAWEN TAK??heeeeeeeeee.tetapi ingat jgn bersedia di mulut saja tetapi hati lain bicara.ikhlaskan lah diri anda tue.

AMALAN BERFIKIRAN TERBUKA
berkahwin tidak bermaksud setiap hari yg dilalui indah2 belaka...jadi korunk yg dah kawen tue jgn la cedey sangat tau.,ada kala mendung datang menjengah.menguji sejauh mana cinta dan kesabaran anda pada pasangan.oleh itu, suami isteri perlu berfikiran terbuka.dan bijak menyelesaikan masalah.teknik berbincang dengan baik dan tenang perlu dipraktikkan sekiranya berlaku perselisihan faham yang memudaratkan kebahagian.

TANYA DIRI SEBELUM BERKAHWIN
kahwin bukan satu perkara yg senang dan boleh di buat main.ia melibatkan banyak hati dan masa depan yg panjang,sebelum kata putus di beri maka tanya lah diri sendiri mengapa perlu berkahwin.

TOLAK ANSUR BERI BAHAGIA
bertegang urat menegak kebenaran bukanlah jalan terbaik untuk menyelesaikan sesuatu masalh,zaman bercinta bolehlah merajuk kerana pasangan pasti datang memujuk tetapi bila sudah berkahwin senario begitu jarang benar berlaku.lebih2 lagi perkahwinan mencecah fasa ke-2.memang banyak dugaan nya.oleh itu sikap bertolak ansur perlu dititikberatkan dalam hubungan tidak kira baru atau lama.
JANGAN TERLALU MEMENTINGKAN EGO.RUMAHTANGGA BERGOLAK HATI TERLUKA

DOA RUMAHTANGGA BAHAGIA
doa agar rumahtangga sentiasa bahagia dan mendapat redha ALLAH S.W.T
amalkan membacanya 3 kali dalam doa yang dipanjatkan selepas solat 5 waktu.
"WAHAI TUHAN KAMI ANUGERAHKAN LAH KEPADA KAMI AGAR ISTERI KAMI DAN ANAK CUCU KAMI MENJADI PENYENANG HATI KAMI DAN JADIKANLAH KAMI PEMIMPIN BAGI ORANG-ORANG YG BERTAQWA (AL-FURQAN:74)

yg atas tue iklan jap
ingat tv je ada iklan........hahahhahaha
sambung balik
TERIMALAH SEADANYA
jgn impikan pasangan anda sempurna sepanjang masa,jangan jua menganggap sikap pasangan akan sama ketika sudah berumahtangga.oleh itu anda harus bersedia menerima perubahan2 sikap yg mungkin langsung tidak dijangka.apabila berdepan dengan perbezaan anda harus menerima seadanya pasangan yg dipilih.jgn pula timbul rasa sesalbatas keputusan anda.
HAL YG KECIK TAK PERLU DIBESARKAN
selain itu jgn memandang kekurangan pasangan.lihat juga pada diri dan perbaikilah apa yg kurang.kesimpulannya jgn impikan seorang bidadari atau hero hindustan muncul.
dia adalah dirinya dan cubalah untuk mencintai sepenuh jiwa.selain itu banyakkan bertanya kepada pasangan yang lebih senior mengenai petua kebahagian yang diamalkan.InsyAllah, dengan niatyg ikhlas serta kesabran yg tinggi maka tidak mustahil impian bahagia mampu direlisasikan. 

2 ulasan:

Unknown berkata...

nasib baik remy dah berpunya.......

pinkcolour82 berkata...

HA HAAH,,, DH BERPUNYA PONG BOLEH BACA..HEHEHHEHE

ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...