NUFFNANG

FOLLOW CIKMALA

TINGGALKAN JEJAK AWAK

JANGAN LUPA TINGGALKAN JEJAK AWAK

LIKE???

Ahad, 17 April 2011

KEPERCAYAAN*KARUT*KETIKA*HAID

kepercayaam karut@ mitos mengenai haid sebenarnya ada pada semua bangsa cuma dalam versi yang berbeza.antara kepercayaan karut yang masih dipegang ramai wanita di seluruh dunia ialah:- 
MITOS*TIDAK BOLEH MENCUCI RAMBUT KETIKA HAID KERANA IA AKAN MENYEJUKKAN BADAN
HAKIKAT*ketika inilah aspek kebersihan sangat penting.tiada sebab mengapa anda tidak boleh mandi @ mencuci rambut.malah mandi dalam air suam boleh melegakan sakit perut.bagaimana pon jangan mandi dalam air sejuk kerana secara teorinya akan menyebabkan pengecutan rahim.
MITOS*TIDAK AKAN HAMIL JIKA MENGADAKAN SEKS KETIKA HAID
HAKIKAT*tidak benar.islam melarang mengadakan hubungan seks ketika haid.bagaimanapon jika anda melakukan, anda boleh mengandung.haid bukan pencegah kehamilan.anda masih boleh mengandung kecuali jika melakukan kaedah pencegahan kehamilan seperti alat dalam rahim, pil perancang @ kondom.
MITOS*SINDROM PRAHAID HANYA MAINAN PERASAAN SAHAJA.
HAKIKAT*ketika haid banyak perubahan hormon yang berlaku.perubahan hormon ini yang membuatkan emosi seseorang wanita berubah-ubah.
MITOS*ORANG BOLEH TAU JIKA ANDA HAID
HAKIKAT*tidak,hanya anda yang tahu perkara ini kecuali berlaku kebocoran sehingga darah haid terkena pakaian.jika tidak anda tidak perlu risau kerana org tidak akan tahu dengan hanya melihat anda.
MITOS*HAID MENYEBABKAN BADAN LEMAH,JADI TIDAK DIGALAKAN BERSENAM @ MELAKUKAN AKTIVITI  LASAK.
HAKIKAT*haid adalah fungsi badan yang normal bagi wanita.haid bukanlah satu kekurangan @ketidakupayaan.anda boleh melakukan aktiviti yang sama ketika tidak haid.bagaimana pon kadang2 haid boleh membuatkan wanita dalam keadaan penat terutama bagi yang mengalami pendarahan banyak atau ada masalah anemia.
MITOS*TEMPOH HAID HANYA & HARI SAHAJA
HAKIKAT*tempoh haid setiap orang berbeza.secara purata tempoh haid ialah 4 hingga 5 hari,tetapi jika haid anda pendek (3hari) @ panjang (8HARI)usah bimabng kerana adalah perkara biasa.bagaimana pon sekiranya darah masih keluar selepas 15 hari ia tidak dikira haid sebaliknya di panggil darah istihadah.
MITOS*TIDAK BOLEH BERENANG KETIKA HAID
HAKIKAT*larangan ini mungkin timbol sebelum kemunculan tampon dan cawan penadah darah haid(kurang popular).wanita yang mengunakannya boelh berenang tanpa sebarang masalah.

Tiada ulasan:

ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...