NUFFNANG

FOLLOW CIKMALA

TINGGALKAN JEJAK AWAK

JANGAN LUPA TINGGALKAN JEJAK AWAK

LIKE???

Ahad, 6 Mac 2011

ULAM RAJA



haiiii.......masa saya tengah makan,saya terpikir plak ulam yang saya makan nie apa khasiat dye...reti makan je,khasiat dye tak tau.jadi pada kali nie saya nak berkongsi dengan teman-teman semua pasal ulam raja.


Ulam ini diberi nama ulam raja adalah kerana ia merupakan raja segala ulam.  Berbeza dengan ulam lain, ulam raja seakan meninggalkan rasa gasnya yang tersendiri.  Seiring nama saintifiknya cosmos caudatus, ulam raja sebenarnya tergolong dalam jenis kosmos yang biasa ditanam sebagai pokok hiasan keranya bunganya yang cantik dan berwarna-warni.  Namun yang selalu dijadikan ulam selalunya mempunyai bunga yang kecil dan berwarna pucat ala merah jambu ataupun putih.  Ulam ini mengandungi nilai khasiat yang tinggi kepada tubuh.  Ianya mengandungi 0.3 peratus protein, 0.4 peratus lemak dan karbohidrat.  Malah ia juga kaya dengan laksium dan vitamin A.
Ulam raja digunakan dalam perubatan tradisional kerana khaistnya yang dikatakan dapat mencuci darah dari bahan toksik dan juga menguatkan tulang.  Klorofom yang diekstrak dari daun ulam raja mengandungi pelbagai jenis bahan kimia semulajadi yang dikatakan dapat merencatkan aktiviti sesetengan bakteria dan fungus seperti candida albicans danBacillus subtilis serta E.Coli.

Ulam raja digunakan dalam perubatan tradisional kerana
khasiatnya yang dikatakan dapat mencuci darah dari bahan toksid dan juga dapat
menguatkan tulang. klorofom yang diekstrak dari daun ulam raja mengandungi
catkan aktiviti sesetengah bakteria dan fungus seperti candida albica
costunolide, stigmasterol, lutein dan bipyridine yang dikatakan dapat
membiak dan membesar
dengan cepat
. Kaedah penjagaan yang mudah dengan 
siraman air dua
kali sehari akan menjadikan pokok ulam raja segar dan
Sangat sesuai ditanam didalam pasu sekiranya anda tinggal
dirumah bertingkat seperti flat atau apartment.

Tiada ulasan:

ANDA MUNGKIN JUGA MEMINATI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...